Ikony dizajnu

działanie

Zalogowani

scenariusz warsztatów

Celem warsztatu jest poznanie zagadnienia projektowania logotypów, rozwijanie wyobraźni oraz myślenia syntetycznego.

Uczestnicy
dzieci od 6-go roku życia, grupa przedszkolna, szkolna, rodzinna lub praca samodzielna
Czas trwania
1,5 godziny
Materiały
  • czarny papier w formacie A4 lub A3 (najlepiej nieco grubszy, może być kartka z bloku technicznego)
  • białe koła i kwadraty (możemy zdecydować się na jeden kształt) wcześniej przygotowane dla każdego uczestnika lub gotowe, kupione w sklepie
  • klej w sztyfcie
  • nożyczki
  • losy z nazwami sklepów, instytucji, miejsc, dla których będą przygotowywane znaki graficzne
  1. Warsztat rozpoczynamy od krótkiej rozmowy dotyczącej projektowania logotypów. Tłumaczymy po co tworzone są tego typu znaki graficzne, czym logotyp różni się od logo, zwracamy uwagę, że projektowanie logotypów to zjawisko o długiej historii. Wskazujemy na cechy wspólne logotypów – prostą formę, syntetyczność, symboliczność. Zachęcamy dzieci, by opowiedziały jakie znają logotypy, czy zwracają na nie uwagę, czy są takie, które są dla nich ważne. Rozmawiamy również o tym, dlaczego niektóre logotypy są tak rozpoznawalne i wyeksponowane, a inne nie. Warto też zwrócić uwagę na to, jak logotyp może się zmieniać na przestrzeni lat (jak choćby na przykładzie LEGO). Ze starszym dziećmi możemy wprowadzić pojęcie marki i reklamy. Tłumaczymy, że każdy logotyp został zaprojektowany, ale w większości przypadków nie znamy nazwisk ich projektantów. Warto urozmaicić wstęp prezentacją, prostą, złożoną z rozmaitych logotypów oraz wesprzeć się materiałami z Ogólnopolskiej Wystawy Znaków Graficznych (zarówno pierwszej, jak i drugiej odsłony ekspozycji). Można też skupić się na jednym wybranym projektancie np. Wojciechu Zameczniku lub Karolu Śliwce.
  2. Po rozmowie przechodzimy do wytłumaczenia zadania warsztatowego, czyli stworzenia własnych logotypów. Dzieci mają do dyspozycji czarne kartki jako podkład oraz białe figury, które można przecinać, ale nie wycinać. Ważne jest zachowanie geometrycznych kształtów i niewycinanie dowolnych form z przygotowanych figur.
  3. Każdy z uczestników losuje firmę, dla której przygotuje logotyp, to mogą być lokalne marki, przedsiębiorstwa, które dzieci kojarzą, istniejące marki lub tylko nazwy np. sklepów (mięsny, kwiaciarnia, pasmanteria, delikatesy, księgarnia, drogeria itp.), zakładów usługowych (szewc, krawiec, fotograf), instytucji (teatr, biblioteka, szkoła, urząd miasta). Ważne, by dzieci pomyślały o elementach i znakach charakterystycznych, które kojarzą się z tym miejscami.
  4. Zwróćmy dzieciom uwagę, by najpierw układały figury geometryczne na czarnym papierze, a dopiero gdy będą zadowolone z efektu, przyklejały je.
  5. Po skończonej pracy wszyscy uczestnicy warsztatu wspólnie sprzątają przestrzeń, a następne każdy prezentuje swój logotyp. Na koniec można wykonać dokumentację fotograficzną.

* Działanie odbyło się w Galerii Sztuki Współczesnej BWA Katowice w ramach projektu "Do sztuki gotowi start!" (kuratorka: Aneta Zasucha) w 2014 roku. Zdjęcia autorstwa Jeremiego Astaszowa dzięki uprzejmości galerii.

zrzut ekranu 2020 02 25 o 10 54 39

Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Koszulka, którą chcę nosić