Warsztat pozwala poznanie zagadnienia projektowania szyldów, typografii i liternictwa.
Uczestnicy
dzieci od 6-go roku życia, grupa przedszkolna, szkolna, rodzinna lub praca samodzielna
Czas trwania
2 godziny
Materiały
- arkusze kartonu w prostokątnym kształcie, najlepiej 100x35
- samoprzylepne papiery klejące lub resztki oklein meblowych
- nożyczki
- czarny marker
- mogą być „cenówki” lub taśmy izolacyjne
Przebieg
- Warsztat rozpoczynamy od krótkiej rozmowy dotyczącej projektowania szyldów. Pytamy uczestników gdzie możemy zobaczyć szyldy, czym różnią się od kasetonów i neonów, zastanawiamy się nad tym do czego służą. Zwracamy uwagę na to z czego szyldy są zrobione, jak się je tworzy, a przede wszystkim rozmawiamy o ich funkcji informacyjnej. Wskazujemy na zależność wielkości liter, wyboru fontu, sposobie napisania szyldu i elementów ozdobnych a wartości informacyjnej szyldu.
- Po rozmowie przechodzimy do wytłumaczenia zadania warsztatowego, czyli zaprojektowania własnego szyldu.
- Każdy uczestnik warsztatu otrzymuje jeden arkusz kartonu a także miejsce, dla którego ma stworzyć szyld. Może być wybrany przez dziecko (szyld dla ulubionego sklepu albo kawiarni, a nawet własnego pokoju lub innej domowej przestrzeni) albo wylosowany ze zbioru punktów handlowych i usługowych znajdujących się w mieście. Na arkuszu papieru projektuje i wykonuje szyld wycinając litery z samoprzylepnego papieru kolorowego. Pamiętamy o dużych literach, czytelności szyldu. Warto podać nie tylko kategorię punktu (sklep, zakład fryzjerski, zakład krawiecki itp.) ale także jego nazwę własną, którą każdy uczestnik może wymyślić samodzielnie.
- Ostatni etap to udekorowanie szyldu. Warto pamiętać, że jest to etap uzupełniający, a „ozdoby” nie mogą przyćmić informacyjności szyldu. Można wykorzystać elementy graficzne związane z danym punktem, które kojarzyć będą się z jego przeznaczeniem. Wyklejone elementy możemy uzupełnić detalami wykonanymi markerem. Warto jednak pozostawić pisaki jedynie do drobnych detali, a skupić się przede wszystkim na wykorzystaniu papierów i oklein.
- Po zakończonej pracy wszyscy uczestnicy warsztatu wspólnie sprzątają przestrzeń. Później można wykonać dokumentację fotograficzną.
* Działanie odbyło się w kontekście pierwszej odsłony programu NOWOROCZNE POSTANOWIENIA w galerii Dizajn BWA Wrocław w 2013 roku.
Więcej
Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska