Meblościanka

działanie

Pojazdy do ekstrajazdy

Scenariusz warsztatu

Celem warsztatu jest zwrócenie uwagi na rolę dizajnu w projektowaniu środków komunikacji. Warsztat stanowi impuls do rozmowy z dzieckiem nad rolą projektanta w tworzeniu pojazdów, nad jego możliwościami oraz ograniczeniami.

Uczestnicy
dzieci od 6-go roku życia, grupa przedszkolna, szkolna, rodzinna lub praca samodzielna
Czas trwania
2 godziny
Materiały
  • Humor

Przebieg

  1. Warsztat rozpoczynamy od krótkiej rozmowy dotyczącej projektowania pojazdów. Zachęcamy dzieci, by opowiedziały jakie znają środki transportu, jak lubią przemieszczać się. Przypominamy im, że rower, hulajnoga to też środki transportu, w rozmowie zwracamy uwagę na różnorodność sposobów podróżowania. Później zastanawiamy się jak powinien wyglądać wymarzony pojazd? Czy ma jeździć po drodze czy latać w kosmos? Czy ma służyć codziennemu przemieszczaniu się czy tylko dalekim podróżom? Czy ma pomieścić tylko jednego kierowcę czy całą rodzinę? Wskazujemy na zależność pomiędzy wykorzystaniem materiałów do produkcji pojazdów na zewnątrz i wewnątrz a ich przeznaczeniem. Przyglądamy się zastosowaniu metalu, gumy, plastików i szkła.
  2. Po rozmowie przechodzimy do wytłumaczenia zadania warsztatowego, czyli zaprojektowania wyjątkowego, szalonego pojazdu. Pamiętamy o kołach, skrzydłach czy pantografach: kółka mogą powstać z przeciętych na pół rolek po papierze toaletowym, a wyrzutnie rakietowe ze sklejonych ze sobą trzech rolek. Zachęcamy dzieci do poszukiwania odpowiednich kształtów wśród materiałów śmieciowych, do budowania z nich większych całości tak jak z kloców.
  3. Bazę pojazdu tworzymy przy pomocy materiałów śmieciowych. Dzieci sklejają ze sobą pudełka, butelki, rolki za pomocą taśm czy klejów. Ważne, żeby baza była stabilna, a elementy dobrze sklejone.
  4. Ostatni etap to udekorowanie pojazdu. Ważne jest, by próbować zakamuflować fakt, że prototyp zrobiony jest z śmieci. To tego używamy kolorowych papierów czy różnorodnych folii. Podczas dekorowania zastanawiamy się nad takimi elementami jak karoseria i jej właściwości, okna, drzwi, skrzydła czy pływaki.
  5. Po zakończonej pracy wszyscy uczestnicy warsztatu wspólnie sprzątają przestrzeń. Później można wykonać dokumentację fotograficzną.

Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Szyldownicy