Typo-twarze

działanie

Skrzydła, które mogą zmienić świat

scenariusz warsztatów

Celem warsztatu jest pokazanie dzieciom, że artyści, a także projektanci mają moc sprawczą wobec naszej codzienności. Poprzez akcje artystyczne i swoje projekty mogą kierować uwagę ludzi na istotne problemy naszej rzeczywistości oraz inicjować ich zmianę.

Uczestnicy
dzieci w wieku 8-13 lat, grupa szkolna, rodzinna lub praca samodzielna
Czas trwania
2 godziny
Materiały
  • kartony o wymiarach 100x70cm (grubość ok. 1,5 mm, tak by dzieci samodzielnie mogły wyciąć kształt skrzydeł)
  • nożyczki
  • kleje w sztyfcie
  • kolorowe, nieaktualne gazety, plakaty, ulotki
  • czarna gumka o szerokości ok.2 cm (ok. 80 cm na osobę)
  • zszywacz
  • czarne markery

Przebieg

  1. Pracę zaczynamy od rozmowy - ważne jest, by dzieci zastanowiły się, co chciałyby zmienić w swoim codziennym otoczeniu, czemu się sprzeciwiają i na co się nie zgadzają, co je drażni i co im nie pasuje. Warto poruszyć również kwestię manifestowania, parad, marszów – rozmaitych sposobów wyrazu społecznego niezadowolenia lub aprobaty. Zazwyczaj tego typu akcjom towarzyszą transparenty, hasła... a gdyby tak manifestować skrzydłami? Pytamy o to czy dzieci mogą manifestować? Jeśli tak, jak mają to robić, jeśli nie, dlaczego? Wstęp jest również dobrym momentem na omówienie prac artystów-aktywistów.
  2. Po rozmowie przechodzimy do wytłumaczenia zadania warsztatowego, czyli przygotowania skrzydeł służących manifestacji określonego z uczestnikami problemu.
  3. Rysujemy skrzydła na całej powierzchni kartonu. Każde dziecko robi to indywidualnie, projektując kształt skrzydeł według własnego uznania. Proponujemy, by dzieci wzięły do ręki każdej ręki jednego markera i narysowały oburącz symetryczne skrzydła. Muszą to jednak być skrzydła połączone na środku (nie dwa osobne). W tym miejscu będziemy przyczepiać gumkę umożliwiającą założenie skrzydeł na plecy.
  4. Wycinamy skrzydła, a następnie ozdabiamy powierzchnię skrzydeł dbając o to, by elementy, które wycinamy lub wydzieramy z makulatury/ze śmieci, miały związek z hasłem, które nasze skrzydła będą manifestować. Każde dziecko ustala własną strategię manifestacyjną dla swoich skrzydeł.
  5. Oklejone z dwóch stron skrzydła zapisujemy słowem, zdaniem, mającym być naszym hasłem do zamanifestowania, żądaniem, prośbą, rozkazem... Napis musi być zatem widoczny i dobrze rozplanowany, na co zwracamy uwagę uczestnikom. Przecież skrzydła robimy nie tylko dla siebie – przede wszystkim tworzymy je dla innych, do których nasz postulat ma trafić, są rodzajem komunikatu, wyrazem naszych myśli. Do skończonych skrzydeł, do ich środkowej części, zszywaczem przyszywamy gumki – w taki sposób by ułożyły się one jak szelki plecaka, by każde dziecko mogło założyć na siebie swoje skrzydła.
  6. Po zakończonej pracy wszyscy uczestnicy warsztatu wspólnie sprzątają przestrzeń.

* Działanie zostało zrealizowane w kontekście wystawy "Rezerwat miasto", która odbyła się w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie w 2013 roku.

skrzyd a 700x466

Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Miasto z problemami