Celem warsztatu jest pokazanie dzieciom, że artyści, a także projektanci mają moc sprawczą wobec naszej codzienności. Poprzez akcje artystyczne i swoje projekty mogą kierować uwagę ludzi na istotne problemy naszej rzeczywistości oraz inicjować ich zmianę.
Uczestnicy
dzieci w wieku 8-13 lat, grupa szkolna, rodzinna lub praca samodzielna
Czas trwania
2 godziny
Materiały
- kartony o wymiarach 100x70cm (grubość ok. 1,5 mm, tak by dzieci samodzielnie mogły wyciąć kształt skrzydeł)
- nożyczki
- kleje w sztyfcie
- kolorowe, nieaktualne gazety, plakaty, ulotki
- czarna gumka o szerokości ok.2 cm (ok. 80 cm na osobę)
- zszywacz
- czarne markery
Przebieg
- Pracę zaczynamy od rozmowy - ważne jest, by dzieci zastanowiły się, co chciałyby zmienić w swoim codziennym otoczeniu, czemu się sprzeciwiają i na co się nie zgadzają, co je drażni i co im nie pasuje. Warto poruszyć również kwestię manifestowania, parad, marszów – rozmaitych sposobów wyrazu społecznego niezadowolenia lub aprobaty. Zazwyczaj tego typu akcjom towarzyszą transparenty, hasła... a gdyby tak manifestować skrzydłami? Pytamy o to czy dzieci mogą manifestować? Jeśli tak, jak mają to robić, jeśli nie, dlaczego? Wstęp jest również dobrym momentem na omówienie prac artystów-aktywistów.
- Po rozmowie przechodzimy do wytłumaczenia zadania warsztatowego, czyli przygotowania skrzydeł służących manifestacji określonego z uczestnikami problemu.
- Rysujemy skrzydła na całej powierzchni kartonu. Każde dziecko robi to indywidualnie, projektując kształt skrzydeł według własnego uznania. Proponujemy, by dzieci wzięły do ręki każdej ręki jednego markera i narysowały oburącz symetryczne skrzydła. Muszą to jednak być skrzydła połączone na środku (nie dwa osobne). W tym miejscu będziemy przyczepiać gumkę umożliwiającą założenie skrzydeł na plecy.
- Wycinamy skrzydła, a następnie ozdabiamy powierzchnię skrzydeł dbając o to, by elementy, które wycinamy lub wydzieramy z makulatury/ze śmieci, miały związek z hasłem, które nasze skrzydła będą manifestować. Każde dziecko ustala własną strategię manifestacyjną dla swoich skrzydeł.
- Oklejone z dwóch stron skrzydła zapisujemy słowem, zdaniem, mającym być naszym hasłem do zamanifestowania, żądaniem, prośbą, rozkazem... Napis musi być zatem widoczny i dobrze rozplanowany, na co zwracamy uwagę uczestnikom. Przecież skrzydła robimy nie tylko dla siebie – przede wszystkim tworzymy je dla innych, do których nasz postulat ma trafić, są rodzajem komunikatu, wyrazem naszych myśli. Do skończonych skrzydeł, do ich środkowej części, zszywaczem przyszywamy gumki – w taki sposób by ułożyły się one jak szelki plecaka, by każde dziecko mogło założyć na siebie swoje skrzydła.
- Po zakończonej pracy wszyscy uczestnicy warsztatu wspólnie sprzątają przestrzeń.
* Działanie zostało zrealizowane w kontekście wystawy "Rezerwat miasto", która odbyła się w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie w 2013 roku.
Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska