Gazeciarze

działanie

Przebieranki

scenariusz warsztatów

Warsztat skoncentrowany na zabawie z kolorem, formą i kształtem poprzez tworzenie przebraniach rzeźb. Dobre ćwiczenie na rozbudzenie wyobraźni.

Uczestnicy
dzieci od 6-go roku życia, grupa dziecięca, szkolna, przedszkolna lub rodzinna
Czas trwania
1,5 godziny
Materiały
  • kolorowe ubrania – skarpety, spódnice, legginsy, apaszki, kamizelki, spodnie, koszulki, rajstopy – mogą być z domowej szafy albo kupione w lumpeksie, ważne by było ich więcej niż uczestników, a ich ilość umożliwiała wybór. Ubrania muszą być w intensywnych kolorach, bez napisów, aplikacji i ozdób.
  • ważnym elementem tego działania są zdjęcia wykonywane w ubraniowych konstrukcjach – warto zaadaptować na to małe studio fotograficzne mieć białe tło - w warunkach domowych/szkolnych białą ścianę oraz brystol rozłożony na podłodze, w wymarzonej sytuacji tło fotograficzne i fotografa

Przebieg

  1. Warsztat rozpoczynamy od krótkiej rozmowy dotyczącej projektowania ubrań. Rozmawiamy z uczestnikami jakie ubrania znają, jak je noszą i jakie ubrania mają przeznaczenia. Wspominamy o procesie projektowania i produkcji ubrań, a także o ich obiegu – szwalniach, sklepach, lumpeksach, oddawaniu do kontenerów. Wskazujemy również na to, że ubrania mogą być tworzywem działań dla artystów, jako przykład możemy wykorzystać prace Erwina Wurma. Rozmawiamy o tym w jaki sposób artysta korzysta ze zwykłych, codziennych elementów odzieży, jak zmieniają się one w jego pracach. Dochodzimy do konkluzji, że ubrania mają funkcję nie tylko funkcjonalną, ale też wykorzystując ich kształt, kolor, materiał można pobawić się nimi tworząc ubraniowe rzeźby.
  2. Po rozmowie przechodzimy do wytłumaczenia zadania warsztatowego, czyli przebieranek. Prezentujemy różne rodzaje odzieży, które zostały przygotowane i podajemy przykłady założenia poszczególnych elementów garderoby na nieoczywiste miejsca – legginsy na głowę, kamizelka na nogi itd.
  3. Każdy uczestnik warsztatu przebiera się z pomocą prowadzących w taki sposób dobierając elementy garderoby by zmienić swój „kształt” i formę i stać się kolorową rzeźbą. W zależności od czasu na działanie każdy z zaangażowanych może przebierać się wielokrotnie.
  4. Gotowe „rzeźby” ustawiamy na białym tle w różnych pozach i wykonujemy im zdjęcia. Ważne żeby każdy uczestnik spróbował kilku póz, a powstałe zdjęcia pokazywały tylko przebranego uczestnika na białym, neutralnym tle, Pamiętajmy o dobrym oświetleniu zdjęcia. Po zakończonej sesji pojedynczych „rzeźb” warto zdecydować się na jedno wspólne grupowe zdjęcie.

* Warsztat ma bardzo duży potencjał integracyjny, ale nie jest dobrą propozycją na sam początek procesu integracji, podczas działania trzeba wykazać się dystansem do siebie. Jest jednak niezastąpiony w cementowaniu dobrych relacji w grupie szkolnej, rówieśniczej i rodzinnej.

* Działanie odbyło się w kontekście wystawy "Gotyk Polski" prezentowanej w galerii Dizajn BWA Wrocław w 2014 roku.

Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Typo-twarze