Do góry nogami

działanie

Łaziennik

scenariusz warsztatów

Idea warsztatu opiera się na wspólnym przyjrzeniu się temu, czego w łazience nie widać, a musi być zaprojektowane.

Uczestnicy
dzieci powyżej 7-go roku życia
Czas trwania
1,5 godziny
Materiały
  • taśmy izolacyjne w kolorach: niebieska, żółta, czerwona, szara, czarna, biała
  • kilka arkuszy białego brystolu
  • czarne markery
  • nożyczki

Przebieg

  1. Działanie rozpoczynamy od wyklejenia na podłodze dużego konturu łazienki – za pomocą czarnej taśmy izolacyjnej tworzony obrys pomieszczenia w dowolnym, choć standardowym kształcie (kwadrat lub prostokąt), z uwzględnieniem otworów okiennych i drzwiowych.
  2. Wspólnie z uczestnikami warsztatu rozmawiamy o łazience. Przypominamy sobie znajdujące się w niej sprzęty, zwracamy uwagę np. bidet czy pisuar, ale też materiały, z których są zrobione poszczególne elementy wyposażenia łazienki. Zastanawiamy się nad powodem ich zastosowania. Kierujemy rozmowę w stronę tego, czego w łazience nie widać.
  3. Korzystając z przygotowanego wcześniej konturu tłumaczymy dzieciom sposób tworzenia planu pomieszczenia patrząc z góry. Pomocne może być pokazanie gotowych, profesjonalnych planów pomieszczeń.
  4. Wspólnie zaczynamy wypełniać pomieszczenie sprzętami: wanna lub brodzik prysznicowy, umywalka, muszla klozetowa. Jeśli wystarczy miejsca – można dodać kolejne elementy. Uczestnicy warsztatu wycinają je z brystolu, markerem rysują otwory odpływowe czy krany, następnie przyklejają je do podłogi za pomocą białej taśmy izolacyjnej. Nie zapominamy też o oświetleniu i kontaktach np. do podłączenia pralki czy suszarki do włosów.
  5. Do tak przygotowanych sprzętów łazienkowych “ciągniemy” instalację elektryczną i wodno-kanalizacyjną. Zastanawiamy się, jak w obliczu tak rozmieszczonych sprzętów doprowadzić prąd, wodę, jak uregulować odpływ ścieków. Poszczególne instalacje oznaczamy taśmami izolacyjnymi w odpowiednich kolorach: ciepła woda – czerwona, zimna – niebieska, ścieki – szara, prąd – żółta. Doklejamy taśmy tak, by tworzymy instalacje.
  6. Na koniec, w niedużej odległości od konturu łazienki wyklejamy symbolicznie elektrownię, wodociągi, oczyszczalnie ścieków itd. Zwracamy uwagę dzieci na szczegółowo zaprojektowany system połączeń i instalacji, dzięki którym działa łazienka.

* Działanie odbyło się w kontekście projektu "Dizajn dla wszystkich!" w 2012 roku w galerii Dizajn BWA Wrocław.

 aziennik5

 aziennik1

Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Pytanie o dizajn